Het slachtoffer - Tips voor slachtoffers

Enkele tips voor slachtoffers.

  • Altijd geldt eigenlijk vooral één ding: wees duidelijk. Als je iets niet leuk vindt of niet prettig: zeg het meteen en zeg het duidelijk.
  • Bij de eerste klap is het belangrijk meteen te reageren en duidelijk te maken dat je het niet pikt. Denk niet na de eerste klap: ik kijk het nog eens aan.
  • Als er al vaker klappen zijn gevallen, moet je hulp vragen
  • Hoop niet dat je partner vanzelf verandert (dat gebeurt niet). Laat je niet overhalen tot medelijden met zijn problemen. Je kunt zijn problemen niet oplossen, je kunt hem niet redden.
  • Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Het is niet jouw schuld!
  • Geweld hoef je niet te accepteren. Je hebt het recht om met respect behandeld te worden, boos te worden, nee te zeggen, fouten te maken, van gedachten te veranderen of veranderingen voor te stellen, tegen een onredelijke behandeling of kritiek te protesteren. Je hebt ook het recht om weg te gaan!
  • Laat weten dat je een volgende keer opstapt of de politie inschakelt.
  • Je kunt proberen de signalen van een komende uitbarsting te leren herkennen, hoewel geweld ook vaak onverwacht uitbreekt. Maar ga wel weg als je signalen merkt. Ga bijvoorbeeld met een geloofwaardige smoes het huis uit.
  • Wees trots op jezelf, als je actie onderneemt, zorg goed voor jezelf en blijf goed eten. Breng en hou je zelf op orde.
  • Het bijhouden van een dagboek kan helpen om alles op een rijtje te zetten en van je af te schrijven. Zorg dat hij het niet kan lezen, verstop het goed.
  • Bouw een sociaal netwerk op. Ga bijvoorbeeld naar een cursus of sportclub. In het algemeen: ga het huis uit en ontmoet andere mensen. Pak oude vriendschappen weer op.
  • Je kunt cursussen gaan volgen die je zelfbeeld versterken, bijvoorbeeld een assertiviteitstraining, een weerbaarheids cursus of een cursus zelfverdediging. Daar leer je sterk te worden en te oefenen met opkomen voor jezelf.